ذهن آگاهی می‌تواند به کاهش مقدار قندخون زنان دارای اضافه وزن کمک کند

18 ژوئیه 2017- محققان می‌گویند کاهش استرس از طریق "ذهن آگاهی"(Mindfulness) می‌تواند به کاهش سطح قندخون وخطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمک کند.

 یک تیم از محقق کالج پزشکی ایالت پنسلیوانیا به بررسی اثرات برنامه‌های کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی (MBSR) بر مارکرهای سلامت پرداختند.

آنها یک دوره‌ ی هشت هفته‌ای برنامه‌ی کاهش استرس را که شامل مراقبه، آگاهی بدنی و سایر تکنیک‌های کاهش اضطراب بود، برای کمک به مدیریت استرس و درد افراد مبتلا به بیماریهای جدی طراحی کردند.

به عنوان بخشی از این مطالعه، 86 زن دارای اضافه وزن به دو گروه تقسیم شدند: گروه اول در یک دوره ی آموزشی MBSR ثبت نام شدند و از گروه دوم خواسته شد در یک برنامه‌ی آموزشی بهداشتی  با تمرکز بر رژیم غذایی و ورزش شرکت کنند.

میزان استرس، خلق وخو، کیفیت خواب، فشارخون، وزن و مقدار قند خون افراد هر دو گروه پس از 8 هفته و بعد از آن درهفته‌ی شانزدهم بررسی گردید.

نویسنده‌ی ارشد این تحقیق دکتر Nazia Raja-Khan می‌گوید: مطالعه‌ی ما نشان می‌دهد که MBSR می تواند ابزار مفیدی برای پیشگیری یا درمان دیابت در افراد دارای اضافه وزن یا چاق باشد.

 نتایج این مطالعه نشان داد که میزان استرس و مقدار قند خون در گروه MBSR در مقایسه با گروه برنامه‌های سلامت پایین‌تر است، همچنین تغییرات مثبتی در استرس روانی، اضطراب و خواب هر دو گروه مشاهده گردید. اما وزن افراد، میزان التهاب، سطح کلسترول و پاسخ به انسولین در هر دو گروه یکسان باقی مانده بود.

 نویسندگان یادآور شدند که در زنان دارای اضافه وزن یا چاق، تکنیک MBSR بطور چشمگیری موجب کاهش استرس می‌شود که ممکن است اثرات مثبتی بر سطح قند خون این افراد داشته باشد. دانشمندان قصد دارند مطالعات دراز مدتی را برای بررسی اثرات کاردیومتابولیکی تکنیک MBSR انجام دهند، نتایج مطالعه ی آتی، کلید تایید این تکنیک به عنوان ابزاری موثر در مدیریت چاقی خواهد بود.

مطالعات پیشین نشان داده‌اند که تمرینات MBSR دارای اثر چشمگیری بر کاهش استرس هستند و به همین دلیل محققان در تحقیق اخیر به بررسی تأثیر این تمرینات بر کاهش خطرات بیماریهای قلبی در افراد دارای اضافه وزن و چاق پرداختند.

 دکتر Raja-Khan گفت: ما به مطالعات بیشتری برای تعیین فواید دراز مدت MBSR بر چاقی و اضافه وزن و تایید نقش MBSR بر جلوگیری از دیابت و درمان آن نیاز داریم. یافته های این تحقیق درمجله‌ی Obesity منتشر گردید.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jul/mindfulness-could-help-lower-blood-sugar-levels-in-overweight-women-95849175.html